Johannes Graversen takker af
Efter godt 50 år i dansk motorsport har Johannes Graversen valgt at stoppe som aktiv racerkører. Det har ikke været en nem beslutning for Johannes, men han er ikke i tvivl om, at det er den rigtige beslutning. Med den nyhed står klicheerne nærmest i kø for at blive brugt; ”Man skal stoppe, mens legen er god”, ”Det gælder om at slutte på toppen”, ”En epoke er slut”, ”En stor mester vil blive savnet”, ”Vellidt af alle”, ”En levende legende” osv. Og nok er det klicheer, men når man taler om en mand som Johannes Graversen, så passer alt det ovenstående - det klinger ikke hult, eller lyder som floskler, fordi det i dette tilfælde er sandheden.
Omkring begrundelsen for at stoppe den aktive karriere fortæller Johannes Graversen: ”Jeg har en meget fin cykel stående i garage, og den vil jeg gerne bruge noget mere. Og så kunne jeg godt tænke mig at tage en rygsæk på og komme ud og vandre.” Med hensyn til vandreture så har Johannes en drøm om at vandre fra kyst til kyst i Danmark. En cykeltur til Berlin står også højt på listen over drømme, der skal jagtes.
Skal man kigge på Johannes’ 50 år i Dansk Motorsport, så er der rigtigt meget at fortælle om. Det gælder både den aktive karriere bag rattet, men bestemt også mange bedrifter i kulisserne af sporten. Johannes startede sin karriere i rallysporten, hvor han i årene 1968 – 1974 huserede i diverse små Fiat’er. Det blev aldrig til nogen resultater af betydning, da de eneste steder hvor han kunne være med helt fremme, var på de hastighedsprøver, der foregik på lukkede baner og det gav blod på tanden til banesport. Allerede i Rallytiden kunne man se en af hjørnestenene i den lange karriere lagt, nemlig kærligheden til det italienske bilmærke. I 1974 debuterede Johannes i Special Saloon Car, der på det tidspunkt var en fremtrædende og populær klasse, og det skete i en Fiat 850 Sport Coupe. I 1975 deltog Johannes i standardvognklassen for 0-1600 ccm biler med en Fiat 124 Sport Coupe, men herefter blev der lidt stilstand som aktiv chauffør. I 1976 begyndte Johannes at bygge på det, der skulle blive en af de mest ikoniske biler i dansk banesport nogensinde, nemlig den lille røde Fiat X1/9. X1/9 var Fiats bud på en ”miniferrari” i 1970’erne. Med centermotorplacering, uafhængige hjulophæng og et særdeles flot design fra Bertones hånd var det en meget attråværdig bil. Fiat brugte en masse teknik fra familiebilen Fiat 128, hvilket holdt omkostningerne i ave, og gjorde det muligt for ganske mange at eje en flot sportsvogn. Oprindelig lå der en 1300 ccm motor med 75 hk i bilen, og med den lave vægt var den ganske kvik selv i standardtrim, men ikke nok til at kunne klare sig i motorløb. Johannes byggede stort set alt om på bilen, dog beholdt han den originale Fiat 128 motorblok og topstykke og det fine design. Bilen blev bygget efter FIA’s Gruppe 5 reglement, og rent bortset fra hækvingen, så overholder den stadig det reglement den dag i dag. En af de ting Johannes gjorde, var at bygge en turbo på og denne, sammen med alle de andre modifikationer, gjorde, at den lille standard Fiat motor kom til at yde 230 hk, altså tre gange så meget som bilen var født med. I 1980 til Grand Prixet debuterede Johannes og Fiat X1/9 i klassen ”Tunede standard og GT vogne”.
Siden debuten for snart 39 år siden er den lille Fiat blevet finpudset og optimeret løbende, men selve grundkonceptet er nøjagtig det samme - her kommer en af de engelske klicheer i spil ”Never change a winning team”. Efterhånden er effekten kommet op på omkring 370 Hk i den lille Fiat, hvilket må siges er særdeles imponerede, når udgangspunktet er en Fiat 128 motor med 75 hk. To af højdepunkterne for Johannes og X1/9 kom dels i 1987, og dels i 2018. Det var nemlig de to sæsoner, hvor det lykkedes Johannes at vinde Danmarksmesterskabet i Special Saloon Car. Et andet bemærkelsesværdig resultat kom i 2009, hvor Special Saloon Car den 21. juni kørte deres 35 års Jubilæumsløb på Ring Djursland. Et løb, der passende blev sat til at vare 35 minutter plus en omgang, og her kørte Johannes og den lille Fiat simpelthen alle andre agterud, og vandt med ikke mindre end 38 sekunder ned til nummer 2. Men det mest utrolige ved Johannes og Fiat X1/9 er nu alligevel, at de to har været aktive sammen på de danske baner i hele 39 år. Om det nogensinde tidligere er sket, eller om det nogensinde kommer til at ske igen, kan man med rette tvivle på.
Det er ikke kun i den hjemlige andedam, at Johannes har kørt racerløb. Flere gange har han været ude i Europa og køre langdistanceløb, i blandt andet BMW M1, og ikke mindst i 1991 i en Nissan Skyline. Her stillede Johannes op til 24 timers løbet på Spa Francorchamps sammen med Martin og Lars Skovgaard, der ejede bilen, og dette var en rigtig god kombination. Det lykkedes nemlig de tre at køre en andenplads hjem i Gruppe N, og en 11. plads generelt. Netop denne præstation tøver Johannes ikke med at kalde sin bedste motorsportsoplevelse.
Udover at have været aktiv som kører, så har Johannes har haft en finger med i spillet på mange andre fronter i motorsportsverdenen. Han har været mekaniker for et utal af teams og hjulpet endnu flere teams i sit værksted i Hinnerup med både opbygning og reparationer. Har man haft et næsten umuligt mekanisk problem der skulle løses, så har Johannes været manden, man gik til. Lige netop denne side af motorsportslivet har Johannes ikke tænkt sig at lægge på hylden, for som han siger: ”Noget skal jeg jo få tiden til at gå med”.
Derudover har han også haft diverse andre hverv i sporten, bl.a. var han en højt respekteret teknisk kontrollant i DTC klassens 2 første sæsoner dvs. i årene 1999-2000. I 2009 tog Johannes så et nyt skridt, idet han i samarbejde med Lars Schönemann besluttede sig for at ville gøre noget godt for netop Special Saloon Car. Johannes blev formand for kørerforeningen, og lidt senere blev Lars klasserepræsentant. Sammen satte de sig for at udvikle klassen til en god stabil DASU klasse, og med støtte fra kørerne lykkedes det i den grad. 2013 var det sidste år Johannes stod i spidsen for Special Saloon Car, og i det år var der hele 57 biler til start til Grand Prix Danmark i August. Det er et deltagerantal, der er nærmest unikt. Lars Schönemann beskriver samarbejdet med Johannes således: ”Johannes er en utrolig dedikeret og behagelig mand at arbejde sammen med. Han er meget seriøs og committed til alt, hvad han laver, og det forventer han også af dem, han arbejder sammen med. Derudover har jeg en enorm respekt for Johannes’ tekniske kunnen og nørderi, og så er han en meget dygtig og altid fair konkurrent ude på banen.”
Gennem hele Johannes’ karriere har familien været en del af motorsportslivet, og der er ingen tvivl om. at netop det, at familien har været så involveret, har været med til både at skabe successer, men også til, at det altid har været et af de hyggeligste teams at besøge i paddocken.
Rigtig mange sidder måske nu og tænker på, hvad der skal ske med den lille røde Fiat, og det er ikke endelig afklaret endnu. Der er dog to ting der er sikre: bilen bliver i familiens eje og den skal ikke ud at køre racerløb mere. Om bilen bliver udstillet, eller om den eventuelt kommer ud til nogle opvisningsløb, er ikke afklaret, men ”Det er da ikke umuligt” som Johannes udtrykker det.
At Johannes er og bliver noget ganske særligt for dansk motorsport, er ikke grebet ud af den blå luft. I 2009 fik han således tildelt Høltzer-Pokalen, og siden 1984 er den kun blevet uddelt til 11 forskellige enkeltpersoner, og disse 11 inkluderer blandt andet Tom Kristensen, Jan Magnussen, Kevin Magnussen, John Nielsen, Thorkild Thyrring og Jason Watt. Så uden at overdrive kan man roligt sige, at det er en epoke, der slutter, når legenden Johannes Graversen går på pension.
Tekst og foto: Keld Dohm